Duktiga deltagare till Draknästet i Stockholm

Under februari 2018 har elva innovationsidéer vidareutvecklas med stöd av Växthus Agtech, ett program utvecklat av Lantmännen för att på ett koncentrerat och strukturerat sätt plocka fram det spetsigaste värdeerbjudandet. För första gången körs programmet i Skara och i samarbete med Agroväst. Sista workshopen hölls i Skara 1 mars 2018 och då var det hårdträning som gällde.

Investera i marknadsföring

Lantmännens forskningsansvarige inom Lantbruk & Maskin, Per-Johan Lööf, höll i förmiddagens seminarium. Han gick själv det allra första programmet av Växthuset och visste precis vad deltagarna stod inför. “Lägg tid på er marknadsplan”, säger Per-Johan. “Ju mer man marknadsför, desto mer säljer man, så här det bara”, konstaterar han vidare. Det är det upprepade budskapet om din produkt eller tjänst som i slutändan ger resultat. En annan viktig framgångsfaktor är timing, vilket är svårt att styra över. När det öppnar sig ett tillfälle att utvidga verksamheten gäller det att vara snabb, modig och såklart även riskbenägen. När man sedan växer ger Per-Johan tipset att hela tiden analysera var i kedjan den svagaste länken är och snabbt vidga flaskhalsarna.

Lär känna kunden

Ulf Brandels, säljcoach,  gav gruppen en uppfriskande säljcoachning sista dagen före Draknästet i Stockholm. Det gäller att ta reda på hur kunden för produkten eller tjänsten ser ut. “Identifiera ett smalt kundsegment – byt hellre om ni märker att det landar fel”, råder Ulf. Det är viktigt att fokusera på kundperspektivet och vilken nytta produkten i praktiken gör för kunden. Det är också viktigt att förstå bondens hela affärsverksamhet för att veta hur viktigt ditt erbjudande faktiskt är. “Er värsta konkurrent är ofta att kunden inte, trots ditt välanpassade erbjudande, gör något alls. Att hitta lönsamhetsfaktorerna är viktigt för att göra ditt erbjudande intressant.”

Ulf och Jakob var nöjda med deltagarnas insatser i säljträningsmomentet, en viktig förberedelse för att driva sin affärsidé vidare.

Nu bär det iväg till Stockholm för deltagarna där de möter Lantmännens eget Draknäste som kommer värdera och ge feedback på Växthus Agtech:s innovationsidéer. Vi på Agroväst önskar alla deltagare lycka till!

Ulrika Åkesson, Agroväst
Text och bild